Saturday, January 11

The last one




Assalamualaikum



Hari khamis yang lepas menandakan berakhirnya posting medikal yang banyak benda nak belajar. Dua minggu yang terakhir dalam posting yang berusia 8 minggu. Aku bertapa di wad perubatan Hospital Kuala Lumpur. Benarlah kata specialist-specialist, HKL adalah tempat yang paling sibuk dan paling banyak belajar. Dulu... kini, kena berebut nak buat prosedur sebab terlalu ramai houseman. ahakk.. naseb aku medical student. Menempek kesana, menempek kesini.. Dimana ada houseman dan MO yang baik dan suka ajar, disana aku cuba untuk berada. Okay, Its NOMAD !! 


Berbalik sesi terobek (throwback/ passing back / flash back). Secara umumnya,kita orang satu group ada dalam 15-16 orang. Dibahagikan kepada dua kumpulanu untuk dua wad medical; satu wad laki dan satu wad ladies. After each week, rotate to another wad (male to ladies and vice versa). 


Kerja kitaorang kat sini adalah belajar, ikut round, mendengar, sibuk join ward round, bersempit-sempit bila extension beds ada dan makan. Overall, banyak yang boleh dipelajari. Banyak  jugak yang boleh dipelajari. Banyak gilos chest xray yang kena tengok. Beraneka ECG yang ada... Sampai satu tahap. Lost... Konfius ada sebenarnya aku nak belajar hari tu. ye adik-adik, setiap hari pergi wad kena tetapkan matlamat dan misi yang diingin dicapai. Seperti hari isnin, tengok CXR sebanyak mungkin. SO, cari la CXR banyak2 sampai tengok apa komen doktor kat file patient. OK?


DIsebabkan tahun akhir adalah tahun untuk mengumpul sebanyak mungkin kenangan. SO, bercamwhore dihari terakhir adalah sesuatu perkara yang tidak dapat dielakkan. Ala, macam Iklan Zalora. Menjerit macam sakai... Tapi, kitaorang jerit dalam bilik rawatan ja. hahaha... 


Semoga apa yg dipelajari disini dan dikala ini. Dapat diingati sampai bila-bila untuk membantu orang dimasa tua. 



Colorectal Surgical Team. Wait for me haaa.... 



Will be attached to COlorectal Team. Three weeks HUKM dan remainig 3 weeks Teluk Intan. DIakhir posting ada exam. The last posting for Medical Degree. 


Hopefully, my brain get enough oxygen and nutrient to function maximally.


dear Kuda Biru. 


Beli kuda biru seekor penganti harimau. Sekarang nak bela harimau macam budak arab tu. Tapi, gak mampu lagi. SO, beli kuda la bela. Kucing terlalu mainstream. 



No comments: