Saturday, October 13

Astronomical Tide ?



Sejak kebelakangan nie, ada rumour dan humour mengatakan fenomena hujan di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor disebabkan oleh Astronomical Tide. Wanblur yang pertama kali dengar tentang fenomena nie pun hairan dan curious gila nak tahu. Benda apa Astronomical Tide tue?  Sekali pandang dah macam horoskop pun ada.. lol.


Apa itu Astronomical Tide ?

Perkataan TIDE diringkaskan sebagai penurunan dan peningkatan paras air laut. Bila digabungkan menjadi Astronomical Tide, ia bermaksud penurunan dan peningkatan paras air laut disebabkan daya tarikan yang dihasilkan oleh bulan dan matahari serta putaran bumi. Daya tarikan daripada Bulan dan Matahari ini menyamai daya tarikan graviti bumi (superimpose) dan menyebabkan paras air laut "ditarik" mengikut kedudukannya di permukaan bumi, sama ada kearah Sublunar atau Subsolar.


Disebabkan paras air laut mengikut lokasi kedudukannya di bumi dan daya tarikan bulan dan matahari. Secara logiknya, akan terjadi dua situasi dimana High Tide atau Low Tide. High Tide secara ringkasnya peningkatan paras air laut yg mendadak disebabkan kedudukan laut itu lebih hampir dengan bulan dan matahari. Dikawasan yang kurang atau jauh dari dua daya tarikan ini, ia akan digelar sebagai Low Tide, paras air laut menjadi rendah.

Cuba tengok gambar dibawah, perubahan paras air laut disebabkan astronomi Tide. Untuk peringatan, Astronomi Tide nie berbeza dengan air pasang-surut yg selalu kita alami tika siang dan malam.


Oleh sebab itu, Jabatan Laut Selangor mengeluarkan amaran berhati-hati kepada pengunjung/ penduduk di pesisir pantai. Sebabnya BOLEH TERJADI air pasang yg sangat tinggi dan mengila. Tetapi, semuanya berdasarkan ketentuan dan perkiraab yg dicatur oleh Allah swt.

COntoh kejadian Astronomical Tide di China


Rujukan :
1- NOAA - Tides and Currents
2 - taotauajer
3- Wikipedia




2 comments:

Amy Syahirah said...

teruk jugak kesan astronomical tide ni :/

ariffin90 said...

gambar yg kedua tu x mcm org china jer??