Wednesday, August 29

Dadah




Dari zaman sekolah rendah lagi, wanblur dan kawan-kawan selalu dengar, "Dadah Musuh Negara", "Pengedar dadah di Malaysia ke tali gantung" dan macam-macam lagi. Namun, sejauh mana keberkesanan serta kesedaran rakan-rakan serta diri kita sendiri terhadap perkara nie?

Dari pemerhatian wanblur, andai tak ada member, jiran, ahli keluarga atau sesiapa yg berkaitan dengan diri kita yang terlibat dengan penyalahgunaan dadah nie. Semestinya 80% tidak ambil endah tentang benda nie. Tak percaya? Tanya diri sendiri, korang ambik kisah tak kalau orang sekitar anda ambil dadah secara haram?


Tadi terjumpa satu kes. Seorang pengawal keselamatan di sebuah tempat sekitar Kuala Lumpur. Dia terjatuh bangunan. Entah dari tingkat berada. Entah bagaimana. DItemui oleh rakan sekerja setelah dia terbaring atas lantai. Tidak bergerak. Waktu itu, pukul 2pagi. Bila ujian makmal dibuat, kandungan dadah ditemui.

Entah dari mana dia dapat kandungan itu. Entah bagaimana dia boleh terjatuh dari tingkat entah yang keberapa. Sekarang, dia sedeang mengalami fracture both hand, scapula dan clavicle. Orang kedah cakap, "Nanya saja!"

Apapun. Katakan tidak kepada dadah. Kalau dah agak tak boleh tahan, ingat tali jantung. Kalau tak berkesan jugak, ingat api neraka.

bye.


Dadah Musuh Negara No. 1



1 comment:

Dhiya Fariza said...

jangan hisap dada dermalah dara hehe.