Wednesday, March 30

cerita exam WB semalam.. [cuak+lawak+pening]

Asalamualaikum,

Semalam kan wanblur ada last paper final exam. Paper yang diberi nama OSPE/OSCE. not coki-coki okey.. OSPE stands for Objektif Structured Practical Examination/Objektic Structured Clinical Examination. Exam nie pelik sikit untuk yang tidak mengetahuinya. KEnapa dier pelik? sebab exam nie dilakukan didalam makmal, mengunakan semua specimen / mayat / dan microskop yang banyak-banyak. serta mengunakan SP / Pelakon yng berlakun jadi pesakit.

Semalam merupakan OSPE yang paling payah buat aku. yelah, aku nie bukannyer bukan yang pandai macam korunk semua. Dah la bengong, tapi tak reti nak study pulak. **SILA TUMBUK** OSPE semalam banyak keluar histology atau tengok cell cell bawah microskop. My Bad la tue.. payah siot. bila dah tengok banyak2, rasa macam sama jer semua cell cell nie.. adeih.. so apa lagi? ikut gerak hati. Kalau betol syukur alhamdulillah, tapi bila salah, its means my try harder. Its that ryte?

Untuk OSCE pulak, ada 2 ujian Fizikal untuk SP (pelakun pesakit) dan 1 SP untuk PPD (personal and profesional development Program). Peh.. memerah otak serta isi-isi cerebellum macam nie.. Mula-mula kena buat examination untuk bahagian abdomen, nak tengok-tengok ada enlargement kat mana-mana ke tak. then, kena buat test untuk check pembesaran liver/ hati. (hati means love ?? ). then, for thesecond Physical examintaion, I need to examine the facial Nerve and Trigeminal Nerve. peh.. lagi la tak boleh blah. susah kot.. aku buat semua, tapi ada satu jer yang agak lawak berlaku..

Last part untuk motor nerve 5 (trigeminal) adalah Jaw Jerk. Ala, nak test response kat Bawah dagu tue, Kena ketuk-ketuk Dagu guna Tendon Hammer.. special hammer untuk nerve examination. AKu tak pernah buat, takut pulak nak buat. yelah, if cant do something relievinf so, dont do harm. ryte?

last-last aku cakap kat doctor (yang tgh ambik markah aku tadi)

AKu : Doctor, saya tak pernah buat jaw jerk nie (sambil tangan pegang lepas-pegang lepas tendon hammer tue)
Dc : Cuba buat.
Aku : Saya takut nanti luka pulak.. (kedengaran loceng berbunyi..)
Dc : cuba test sekali, last, slow pun tak per..
AKu : ok.. (sambil tangan tergetar-getar buat jaw jerk.. hehhe)
Dc : (dalam hati: sengal budak nie)
aku : (dalam jiwa : adeih... parah-parah)

thats it. yang lain ada yag susah, ada yang senang. mana ada orang jadi doktor senang-senang.. kan kan..


bubye

6 comments:

CintaZulaikha said...

pening kpala bla baca....~~~~

Lulu Caldina said...

selamat pagi...

Bunga said...

semua kerjaya bukan datang bergolek..cayokk..

darkbatman said...

errr blur cz xminat jd doctor.kehkehkeh

Niesa said...

nk exam pn sempat share info psal exam ngan kwn blogger ye..hikhik...blaja!blaja..gudluck!chaiyok!chaiyok!

aNa d'sKoDenG said...

alaaaa...nampak senyum² jek semalam tuh....ok la tuh