Wednesday, May 12

the 2nd chances...


dunia medic nie penuh dengan dugaan
penuh dengan keperitan
penuh dengan kegembiraan juga..
tapi,
disebalik keceriaan, penuh duri dan onaknyer

baru baru nie kan
aku baru saja habis exam..
my final exam tahun 1
penentu untuk ke tahun dua
dan
aku x tercapai hasrat ku
tapi tak pa
aku redha
aku pasrah..
aku fail metabolism, and 
plus pharmaco sem 2
jd,
this resite exam.. they will be 2 paper for me
syukur alhamdulillah..
nasib baik tak banyak
danmungkin kebetulan juga,,
both paper dont have ospe..
memang tak sangka..
Allah sangat sayangkan aku
tp,
aku yg tak... 
moga this day
with new live and hope
i will change my life
very very hopefull

aku hari nie baru saja sampai ktsn
aku naik bus dalam pukul 12 tengah malam
dengan mak n ayah aku..
depa dua yg hantar aku p shahab perdana
aku x gtau mak aku pun kata aku x lulus 1 paper sem 2
takot..
takot dier sedih..
tp tak per
aku akan pastikan 
aku naik tahun 2.. 
i will not take this chance easy like before
aku dok dalam bus
aku tengok mak aku ngan ayah aku
lambai lambai dekat luar tingkap
sedih plak aku tegok
tak pa mak..
5 tahun mesti habis medic!!

aku balik je ktsn
aku tido tido n tido
penat.. pening.. loya
aku tido till pukul 10pg
then bangun mandi
dan pergi times square
aku p main bowling..
korunk tahu kan
aku dan boling macamnaa
bagi aku, boling bg aku semangat scara x langsung
and
today,, my skills does not dissappoint me
n
overall 15+ 
hehheeeee
tp.. tangan aku
jari hantu..sakit..
aku rasa ada salah baling tadi
dan
lutut aku kiri
yg dah lama aku sakit tp dier ok sekejap
sakit baling
berdenyut denyut..
sakit..
hurm...
semangat boling bawa aku semangat untuk 
mengharungi hidup aku yg memerlukan semangat sekaraunk nie
aku lepas habis main aku g mamak barber
g cukur ini semua rambut
hahaha

sekarang panggil 
aku
si botak

korunk nak tengok tak
apa yg ada dalam modul metabolism dan pharmaco 
yg aku perlu resite dier punya exam?/
aku pun dah lupa..
jom.. kita tengok same same nak??

study guide -> year 1 semester 1 -> module membrane and receptor 
  1. structure and function of membrane and membrane protein -biochem
  2. homeostasis and body fluid  -physiology
  3. membrane and action potential   -physio
  4. synaptic and neuromuscular transmission -physio
  5. sensory system -physio
  6. pain -physio
  7. introduction to general pharmacology  - pharmaco
  8. administration, absorption and distribution  -pharmaco
  9. metabolism and excretion -pharmaco
  10. pharmacokinetic parameter -pharmaco
  11. pharmacodynamic -pharmaco
  12. neurotransmitters -biochem
  13. physiology of autonomic nervous system 1 and ii -physio
  14. cholinergic and anticholinergic agents -pharmaco
  15. sympathomimetics and adrenergic blockers -pharmaco
  16. neuromuscular junction blocker -pharmaco
slp : 1) drug developement
       2) toxicometrics and types of toxicity
       3) principles of drug interaction
       4) therapeutic drug monitoring




then, lagi 1 module
module metabolism 

buku panduan modul -> tahun 1 semester 2 -> metabolism

  1. overview of intermeiatary metabolism -met
  2. glycolysis, krebs cycle and oxidative phosphorylation -met
  3. gluconeogenesis and HMP shunt -met
  4. gylcogen, fructose and galactose metabolism -met
  5. amino acid metabolism 1 -met
  6. amino acid metabolism 2 -met
  7. nutrition -met
  8. lipoprotein metabolism -met
  9. synthesis and oxidation of fatty aciod , ketogenesis -met
  10. metabolism of cholesterol -met
  11. antihyperlipidemic agents -pharmaco
  12. eicosanoids and phospholipids -pharmaco
slp -> 1) structure and roles of selected carbohydrate and lipids

hasil analisis :
jumlah concept lecture   : 16 + 12         = 28 concept lectures
slp                                   :   4 + 1            = 5 slp
jumlah hari                     :  3 + 7 +7 + 2  = 19 hari sahaja


jadual study  TOWARDS EXCELLENCE TO BE A GOOD DOCTOR

















1 comment:

syaza izura said...

gudluck!
all the best.
blaja elok2..