Sunday, December 16

sunathon



Assalamualaikum


Semalam (sabtu) adalah pengalaman pertama kali wanblur terlibat dalam sunathon budak-budak nie. Terasa sangat-sangat excited nak assist MO yang buat circumcision dekat budak-budak yang mengambil bahagian untuk tahun ini.


Kalau diimbau kembali, semasa zaman wanblur kecik-kecik dulu, kaedah berkhatan adalah sama ada guna batang pisang oleh tok mudim dan jahit tempat yg berkhatan tue. Then, beberapa tahun lepas tue, diorang ada guna sejenis "prop" untuk hold the incised part for a several days. Tapi, untuk kali ini, diorang mengunakan "Diathermy" untuk potong kulit yg lebih itu. Kurang darah dan kesan luka.



Ini merupakan alat diathermy tue. Kesan pemotongan yang terhasil lebih baik dan kurang berdarah. Sebab dia macam alat pemeteri. Bila potong kulit, dia terus "peteri" tempat tue dan kurang darah yang kuar. So, tak ada la tragis sangat...

"electrically induced heat" the use of high-frequency electromagnetic currents as a form of physical or occupational therapy and in surgical procedures and as either a cutting modality, or else to cauterize small blood vessels to stop bleeding. This technique induces localized tissue burning and damage, the zone of which is controlled by the frequency and power of the device "



program habis pukul 12tengahari. Ada la dekat 50orang budak kecik yang ambik bahagian. Ada yang riau (nangis), ada yang cool dan macho habes. Ada dekat 6 bilik prosedur yang digunakan dengan setiap itu ada seorang MO (registra surgery) dan di assist oleh medical students. Best. 


p/s : terima kasih kerana menjemput untuk assist doktor kali nie. First time assist one-to-one with the registra (surgeon you'all).. Ada jugak diajar untuk inject local anasethesia dan guna diathermy tue. Alhamdulillah untuk pengalaman itu. 


p/s 2 : First budak yang masuk, tangan wanblur yang assist dr, uncontrolled gigil... Naseb baik boleh cover. aish... gigil vs gegerl


3 comments:

SN said...

ngeri je dgr peteri?hahaha~

Shazwan Azizan - wanblur said...

peteri... haha ayat kedah memang kasaq sikit. haha

NIA SI DRUMSTICK said...

woh..mcm seram je ..ahahaha