Tuesday, October 23

Gerai Klinikal Konvo UKM 2012


Booth Fakulti Perubatan UKM semasa Pesta Konvo UKM 2012. Ahad 21 Oktober 2012 di Dewan Gemilang.

Assalamualaikum,

MAJLIS KONVOKESYEN UKM 2012


Dikala hampir kesemua universiti dalam CONVO FEVER dalam sebulan dua nie. Hampir setiap hari news dan update dalam facebook, twitter dan myspace, penuh dengan posing maut. Mood jeles keterlaluan. Bestnyer jubah konvokesyen tue walaupun sekadar dipinjamkan untuk menerima scroll. Tapi, best heVOKK gila. Insyallah, wanblur akan menyusul dalam sidang pada tahun 2014 nanti. Amin.


Kali nie, first time dalam kerjaya sebagai student, wanblur terlibat dan menglibatkan diri dalam Gerai Klinikal untuk fakulti wanblur. Hari ahad (hari ke3 konvo) bertempat di Dewan Gemilang, UKM Bangi. SHift sebelah pagi, 8pg - 2ptg. Tugas wanblur simple-simple saja.


Overall, kebanyakan clients yang buat checkup sihat. Cuma majoriti masalah kesihatan yang timbul adalah Obesiti (BMI), hypercholesterolaemia (Cholesterol tinggi), high risk Fat Body Percentage. Untuk blood pressure kebanyakkan clients semua berada dalam lingkungan normal (120/80mmHg +/- 10mmHg) dan Blood Sugar normal.


Secara umumnya apabila clients tanya macamana nak tackle BMI, CHolesterol dan Body Fat Percentage, kitaorang akan approach by conservative ways dulu la.Ye lah, kitaorang pun student lagi, belum mampu memberi sebarang ubat-ubatan okeyh. 3 Benda serangkai nie selalunya dapat ditackle dengan dua cara, Gaya Hidup dan Pemakanan.

Gaya Pemakanan


Wanblur rasa, hampir kesemua manusia dekat Malaysia nie. Dah pernah nampak gambaq kat atas nie. Piramid Makanan katanya. (bukan piramid mesir). Kalau nak senang cerita, makanan yang berunsurkan karbohidrat/ bijirin diperlukan paling banyak berbanding lemak, gula dan garam. Nie sebab karbohidrat penting untuk membekalkan tenaga, power dan super saiya untuk melakukan aktiviti harian. Tapi, pengambilan nasi secara berlebihan akan menyebabkan kegemukan. So, tengok perut. Pastikan saiz hidangan (nasik) bersesuaian dgn diri anda. Jangan Terover Lebih or kurang.




GAYA HIDUP


Sebenarnya, gaya hidup sihat nie (berdasarkan buku teks yg tebal nipis) mepunyai aktiviti senaman yang teratur (3x seminggu or 4-5x seminggu), tidak merokok dan ambil minuman alcohol dan tidak membabitkan diri dengan aktiviti-aktiviti yang boleh membahayakan diri sendiri (short/long-term). SO, dari aspek nak men'takcle" berat badan berlebihan, diaorang cadangakn agar regular exercise. Kalau kita makan banyak, exercise mau banyak agar tak tersimpan bawah kulit lemak lebihan tue. lebih kurang gitu la. Eh, jangan ingat orang kurus MEMPUNYAI Cholesterol rendah okeyh. DIorang pun ada yg high CHolesterol dalam darah!!


p/s : Bila sibuk consult dan menasihtai client yg datang. Terlupa pulak nak menasihati diri sendiri tentang BMIsendiri. (Sugar,cholesterol wanblur semuanya normal) BMI jer yang susah benor nak kuruih... sadis... Harap perut wanblur yg membusung bagai "isteri muda yg bunting pelamin 3 bulan" nie akan kuruih semula seperti Anzalna. erk.. kbai.



Menjadi consultant untuk gerai klinikal fakulti perubatan (shift pagi). Turut bersama Yitsye dan Mardhiah (final year). Penat dan mencurah air liur explain bagai. CLients semuanya angguk, diam dan memahami... erk.. Stress jugak kalau semuanya diterima bulat2... paham ke tak paham... I Need to improve myself. (perut ibu mengandung 3bulan jelas kelihatan!! damn)




Bye



2 comments:

shafira aida said...

hai! taktau pulak ade booth wan kat DG, hehe, kite hari2 pegi DG :)

Unknown said...

wan ada dkt UKM Bangi ke skang ni.x taw pon wan ada kt sini

p/s PCB baru je konvo