Thursday, July 26

Persiapan & Persediaan

Ramadhan ke-2



Hari nie merupakan satu nasihat dan peringatan kepada diri sendiri. Diri orang lain, jangan nak ambik hati sangat lah.


Harinie wanblur ada teaching dengan supervisor wanblur. Minggu nie giliran wanblur dan kawan wanblur untuk present / buat physical examination. First time teaching inorthopaedic for Knee examinations. (kawan pulak hands)


Persiapan sebelum teaching yang ambil mudah dengan mengingati step2 yang ditulis dalam buku dan youtube. Steps tanpa knowing why doing that? Whats for?. Hasilnya, steps untukbuat knee examinatin boleh lah ingat sikit-sikit, tapi.Cara dan teknik sangat-sangat teruk. Setiap step or test yang wanblur buat, semuanya kena marah dan kena tegur. In other side of me, "Be blessful to Allah for this mistakes. At least, can improve before examination"

Tentang persediaan, kali pertama buat physicalexamination dekat pesakit (time posting orthopaedic nie), Agak ketidak-smoothness disitu. Nak expose specific area for examination is easy, but kain pesakit tue. Dah lupa macamana nak buat pamper dengan baik. Asyik terbuka jer. Takut jugak tertiba terjatuh or ternampak *&^%$ semasa teaching. Shame on me.


Kepada korunk yang lain,
Jangan mengharapkan keajaiban dan kejayaan mennati tanpa persiapan dan persediaan yang cuba. Kadang-kadang persiapan pun main bagus, tapi persediaan? Tapi, lain pulak bila persiapan tak ada, tapi persediaan diri pulak yang lebih-lebih. Nie kes egoistic. Rasa hebat dengan diri sendiri. Tak lengkap sesuatu itu tanpa persiapan & persediaan yg jitu, unggul dan bermutu.

Semoga Allah yang Maha Mengetahui dan Maha penyayang,
memberikan kita semua peluang untuk mendalami ilmuNya.
Amin, semoga diperkenankan.



"Sesiapa yang memberikan syafaat yang baik nescaya dia akan memperoleh bahagian (pahala) daripadanya dan sesiapa yang memberikan syafaat yang buruk, nescaya dia akan mendapat bahagian (dosa) daripadanya dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu"
( 85 :An Nisa) 



Be prepared.

bye


p/s : Physical examination --> systematic, Unggul, Mutu. Bukan putu mayong!!




Suria KLCC









1 comment:

SN said...

nak jadi doktor, mmg mencabar...

buat elok2... :)