Saturday, May 12

Mata Habuk



Assalamualaikum,

Setelah seminggu bercuti, berlenggang, berbuncit dan memboroi di rumah. Hidup di kampung sendiri. Rindu terasa. Betul. Aku seorang yang berjiwa sesak. Terlalu banyak asap-asap egois, dan annoying yang menghitamkan hati ini. Hingga kan pada satu ketika, aku sendiri terawang-awang dibuai keindahan palsu. Indah tapi tiada makna. Ngerti?


Di rumah.
Aku keseorangan bersama mak, dan ayah. Pagi-pagi lagi mereka telah keluar kerja. Aku? Bangun tidur pun disaat ayam sudah berlari berebut dedak. Yang aku tahu, celik mata, makanan tengahari tersedia. Entah bila disiapkan emak. Minggu yang On-Call itu betul-betul memberi aku makna, erti seorang anak kepada mak yang bekerja. Aku yang sunyi kebosanan, berlawan dengan si Emak yang penat, dan keletihan. Tapi, lauk-pauk untuk aku. Masih seperti biasa. Tersedia, terhidang dikala aku membuka mata. Tiap hari. Wajib. Siapa kuli kepada siapa?


Hari Ibu.
Aku tak pernah menyambut.Aku tak pernah mengucapkannya. Serius. Keras benar hati aku. Aku sendiri tidak ambil kisah mengenai tarikhnya, pengisiannya. Mungkin sejak kecil tidak diajar perkara begini. Tika aku dan emak bersama berita di tv3. Ketika itu, disebutnya tentang Hari Ibu. Yea, Sambutan Hari Ibu. Aku kaget. Aku diam seribu bahasa. "Eh, hari ibu. Macamana nie?". Nasib baik, iklannya sebentar. Habis kaget aku dibuatnya. Masing-masing berdiam diri bagai hilangkan berita yg didengari. Hairan? Sayang dan hormat itu masih ada, dan akan terus ada walau tanpa Hari Ibu. Mungkin, Hari Emak? mungkin.


Awan Si peneman.
Tidak pernah mereka melukai aku. DIsaat aku sendiri, kosong. Mereka pasti berarak mengiringi kekosongan itu. Mereka mengerti. Walaupun tinggi mereka berjalan atas sana, aku rasa tenteram. "Awan di kampung sendiri, manakan sama awan di tempat orang". Mereka belum pernah, melukai aku. Moga mereka sentiasa tersenyum. Senyum untuk ku.


Paedatric. Itu posting pertamaku. Bismillahirrahmanirrahimm.

Tahun 4.
Kelu lidah untuk berbicara. Takot jari menari untuk menaip. Takut andai kata, bicara dan tulisan menguris beberapa hati. Disaat kegembiraan terhidang luas, disitu jugak beberapa renungan, gelisahan dan air mata tersorok dibalik senyuman. Mereka mengerti. Orang lain juga mengerti. Tapi? Kelu. Bagai ada benda yang terjalin. "Andai makan nenas yang tajam, sakitnya seluruh lidah terasa". Mungkin. Ah, kaku dalam persepsi diri sendiri. Mungkin pengalaman belom mencukupi. Tertanya-tanya, "Adakah aku hanya bersama mereka disaat gembira?" Termenung. Aku? Rahmat Allah masih dikurniakan. Walaupun banyak dosa aku lakukan. Syukur. Perjalanan aku diteruskan ke Tahun 4. Hebat bergelar pelajar perubatan? Jangan fikir tentang keseronokannya. Terfikir juga, besar tanggungjawab yang dipikul. Tika cuti seminggu lalu, abang aku tanya, "Ubat nie untuk selesema?". Sambil bercakap nama ubat yang berbelik2 lidah menyebutnya. Aku? Terlalu banyak beban yg perlu dan mesti dipikul. Untuk diri sendiri, ibubapa dan orang sekliling. Hebat? Tidak!!


Secebis Kenangan.
Mata berhabuk.



Terima Kasih.






1 comment:

Zubaidah said...

sy pown x pernah gak sambut hari ibu.... tp prnh la bg kad kat ibu dulu, cuma sekali tu je lah, sbb malu :)