Thursday, December 22

Misbun & Lee Chong Wei : more than just sifu-student

Sekali pun tidak lagi berguru dengan Datuk Misbun Sidek, Datuk Lee Chong Wei jelas masih menagih idea dan nasihat daripada bekas 'sifu' itu.
Chong Wei mengakui, dia masih lagi berhubungan dengan Misbun dan baru-baru ini, malah ada berjumpa dengannya.
"Sebelum ini saya ada melawatnya dan mendapatkan pandangan mengenai permainan saya," kata jaguh perseorangan badminton negara itu.

Misbun membimbing Chong Wei sehingga ke final Olimpik Beijing 2008 yang menyaksikan dia diaibkan Lin Dan dengan mudah di hadapan penyokong tuan rumah.
Namun, pada temasya itu juga menampakkan betapa erat hubungan sifu dan anak didik apabila Chong Wei, yang sejurus menewaskan Lee Hyun-Il pada separuh akhir, meluru ke arah Misbun sebelum melompat dan memeluknya.

"Begitupun ia bukan keputusan yang ditentukan saya, saya bukan profesional seperti Taufik (Hidayat), apa yang saya perlu saya boleh membuat keputusan sendiri.
"Saya bernaung di bawah BAM, segala keputusan adalah dibuat oleh pihak atasan... pengurus, pegawai dan ahli jawatankuasa.
"Saya kini juga mendapat bantuan Hendrawan yang menonton video saya dan memberi maklum balas kepada (Teh) Seu Bok dan Rashid (Sidek)... saya harap semua pihak boleh bekerjasama dalam tempoh lapan bulan ini.
"Saya difahamkan bukan seorang saja jurulatih yang memerhati permainan saya, ada enam dan ditambah dengan penganalisis sampingan seramai empat orang, kesemuanya 10 orang sedangkan Malaysia hanya ada dua, tiga jurulatih dan satu penganalisis,

-sumber : Utusan -







Nota Kaki:
Harap misbun dan cheong wei kembali bersatu. Kadang-kadang keegoan sesbuah persatuan yg sememangnya agak payah. btw, ada kenapa kebanyakkan persatuan dekat malaysia nie, ahli yg admit bukan atlet?? huhu, fikir-fikirkan


No comments: