Friday, January 8

aku ber CPR dan Aseptic technique...

hurm, sorry le yea.. aku minggu nie tak sempat kot nak tulis blog. malam nie.(dah pagi dah pun..), aku baru jea bangun dari tidur yg memenatkan. aku bangun pun sebab aqif kejutkan.. tadi dah dengar pintu berbunyi.. boom boom boom.. tapi.. malas  nak bangun., rasa macam berat jae kepala hotak aku nie.. aqif guna kad kredit ar masuk.. terpaksa lae banguin juga... aku lupa... hari nie hari jadi ezree.. aka mantap... huhuhu

selamat hari lahir ketua PBL 6...



gambar bufday boy semasa sesi gowning..


hari selasa lepas, 5 januari, aku p ppukm aka HUKM. aku ada praktikal basic life support. kami star pukul 2 di pusat siswazah lanjutan di jabatan anes. boleh lae, best. dah dapat perbetulkan teknik CPR yang betul. memnag tak rugi. huhuhu

CPR atau cardiopulmonary resuscitation merupakan elemen yang utama dan terpenting untuk memastikan , thatfungsi jantung dan pernafasan si mangsa terus berfungsi normal.  there are 3 main elements for CPR
that's ABC or Airway, Breathing, Compressions.. huhu.. senang, tetapi memerlukan ajaran dan tunjuk ajar dari pegawai atau individu yang terlatih. aku just nak kongsi serba sedikit tentang cara cara nak melakukan sesuatu pertolongan kletika berada dalam keadAAN kecemasan. terutama pabila seseorang tibe tibe jatuh dan berhenti bernafas dan denyutan jantung.. enjoy...


  1. pastikan keadaan kamu dan si mangsa berada dalam keadaan yang selamat. maksudnya, kalau tengah jalan, angkat lae dia ke tepi.. dgn berhati hatai... kawasan yang selamat penting untuk memastikan keselamatn kita terjaga..
  2. perkara yg paling mustahak kita harus lakukan pabila sampai kepada si mangsa adalah, bertanya, AWAK OK?? .. hah.. memang nampak senang dan remeh,.. tetapi.. inilah checkpoint pertama untuk melakukan CPR... 


No comments: