Saturday, June 26

all about friday ~sharing insaffi/su

               apabila masuk waktu zohor, dimana matahari tergelincir ke barat. azanpun dilaungkan oleh bilal. seperti biasa azan itu disunatkan dijawab oleh semua orang. selesai azan, doa dan bangun sembahyang sunat sebelum jumaat dua rakaat:

niat solat Jumaat : sahaja aku sembahyang sunat sebelum Jumaat dua rakaat kerana Allah taala


          
              selesai sembhanyang ini, bilal akan sekali lagi bangun dan memperingati jumaah supaya mengambil berat terhadap khutbah yang akan disampaikan moleh khatib. tetapi sebelum itu, bilal akan melaungkan azan sekali lagi (means dua azan) seperti yang dilakukan oleh saidina Othman bin Affan ra. sesungguhnya di zaman Rasulullah tiada azan 2 kali, tetapi ia bermula dizaman khalifah othman ra. (p/s: sesungguh pun ia adalah bidaah tetapi bidaah hasan.

          menurut hadis soheh Imam Abu Daud dan Tarmizi,
Rasulullah bersabda: maka wajiblah atasmu memegang sunnah aku dan sunnah Khulafa Urrasyidin yang diberi hidayat (hidayah).


dalil solat jumaat : 

wahai mereka yang beriman apabila diseru kepada sembahyang pada hari jumaat, maka hendaklah kamu segera pergi mengingati Allah, dan tinggallah kamu berjualbeli yang demikian adalah lebih baik bagi kamu jika kamu sekalian mengetahuinya
(surah Al-Jumaat ayat 9)

sembahyang jumaat itu adalah hak yang wajib di atas tiap-tiap orang islam secara berjemaah kecuali empat golongan iaitu : hamba, orang perempuan, kanak-kanak dan orang yang berpenyakit (uzur)
(hadis Nabi berdasarkan tulisan di dalam buku Hidup Ibadah 
hasil tulisan ustaz haji fadzil haji ahmad)


Jom kita tengok, SYARAT WAJIB JUMAAT plak
  1. Islam
  2. Baligh
  3. Merdeka (bukan hamba)
  4. Berakal (tidak wajib kepada orang gila dan sebagainya)
  5. lelaki (tidak wajib keatas perempuan)
  6. tidak sakit/ uzur 
  7. bermukim (means that tinggal tetap di tempat mendirikan jumaat)
* syarat wajib jatuh keatas semua orang yang memenuhi kriateria diatas. means that sesiapa yang tidak memenuhi syarat diatas seperti kanak-kanak, perempuan, orang tua yang sakit, mereka boleh mengerjakan solat jumaat juga, tetapi bukanlah wajib ketas mereka. nampak perbezaannyer kan.. 

syarat sah jumaat plak
  1. ditunaikan di tempat khas seperti di masjid yang telah ditetapkan oleh badan agama (iaitu di malaysia tertakluk keatas kebenaran jabatan agama islam masing2.. andai masjid tersebut tidak diiktiraf oleh jabtan agam untuk solat jumaat maka solat jumaat tidak dibolehkan di kwasan atau masjid tersebut.. )
  2. sembahyang jumaat sempurna dengan waktu zohor. tidak sah jumaat dilakukan selepas atau sebelum waktu zohor
  3. ditunaikan secara berjemaah
  4. bilangan jemaah at least 40 orang mengikut mazhab syafei
  5. dilarang ada beberapa jemaah memdirikan sembahyang jumaat di satu kawasan seperti kampung atau kawasan berasingan antara satu sama lain tanpa sebarang keperluan. seperti, 1 kawasan ada 2 masjid, so if 1 masjid tue boleh memuatkan keselkuruhan jemaah dan berada dalam keadaan baik, maka dilarang ada 1 jemaah lg di masjid yang lagi satu. tetapi, if masjid ini penuh, maka dibolehkan mengunakan dua buah masjid didlam satu kawasan. 
  6. hendaklah dibacakan dua khutbah sebelum mendirikan sembahnyang jumaat itu
syarat-syarat khutbah jumaat
  1. both khutbah mesti didalam waktu zohor
  2. kedua dua khutbah mesti dibaca sambil berdiri
  3. khatib mestilah suci daripada hadas, menutup aurat dan bebas daripada najis
  4. rukun-rukun khutbah mestilah dibaca in arabic
  5. khutbah jumaat mesti didengari atleast 40 orang ahli jumaat
  6. khatib mestilah duduk sekejap diantara dua khtbah
  7. sembahyang jumaat mestiolah dilakukan sejurus selesai khutbah jumaat
sekarang selepas jengah-jengah semua syarat2 sah dan wajib jumaat. tibalah pula part yang palaing penting dan significant. seminggu sekali jer. ia lah yang membeza solat jumaat dan solat zohor.. ape erk??

Rukun dua khutbah jumaat
  1. memuji kebesaran Allah didalm kedua-dua khutbah jumaat (atleast Alhamdulillahi rabbil a'lamin)
  2. ucap selawat keatas nabi Muhammad saw
  3. berpesan kepada ahli jumaat supaya bertaqwa kepada Allah
  4. baca ayat Al-quran dalam salah satu khutbah
  5. berdoa kpd orang mukmin dalam khutbah kedua
* please take note: kadang-kadang sesuatu khutbah itu tidak emnuhi rukun khutbah jumaat. maka tidak boleh melakukan solat jumaat tetapi diganti dengan solat zohor. hal ini kerana solat jumaah sah hanya selepas khutbah jumaat. sekarang, khatib kebnayakannyer membaca buku khutbah jumaat yg dikeluaran oleh jabatan agama. tetapi ada juga yang buat isi khutbah tersendiri. so, alert and aware this rukun. ok??

* imam untuk solat jumaat mestilah orang yang memberi khutbah iaitu khatib atau orang lain yang mendengar khutbah dari awal hingga akhir tanpa melakukan perkara lain atau tertidur. so, if ada imam2 yang datang lambat padahal khutbah dah dibacakan, maka di hilang kelayakan unutk mengimami solat jumaat ini. btw, khatib is most likely to be choosen..


 
tambahan - nota tambahan
  1. harm diatas orang yang berpergian kemudian daripada fajar ( selepas fajar) kecuali dia dapat menunaikan solat jumaat di perjalanan atau tempat yang ditujui
  2. siapa yang sah solat zohornya diantara mereka tidak wajib atasnya solat jumaat, maka hendaklah ia memilih untuk solat jumaat atau zohor tetapi, solat jumaat itu lebih afdhal. apabila dah melakukan solat jumaat maka tidak wajib lagi melakukan solat zohor. hal ini contohnya keatas kaum perempuan
  3. siapa yang wajib atasnya jumaat, maka tidaklah sah solat zohornya sebelum salam imam sembahnyang jumaat
  4. seorang masbuq yang kemudian daraipda ruku' rakaat kedua ( tak sempat rukuk di rakaat kedua), wajiblah atasnya berniat sembahyang zohor di dalam takbirarulihramnya dan menyempurnakan sebagai solat zohor selepas imam habis ( macam biasa). tetapi if makmum masbuq sempat sebelum rukuk rakaat kedua, makan niatlah solat jumaat dan apabila imam selesai bagi salam hendaklah ia tambah lagi 1 rakaat untuk jadikan 2 rakaat solat jumaat

i happy to share with other. i hope i can remind myself  and my member2 i yang busuk2 nie.. Ilmu itu luas dan perbagai. andai ada kesalahan diatas, saya mohon maaf dan beritahu saya. komen. ok?? bersamalah kita all friday.. penghulu segala hari












4 comments:

Nekmo said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Shazwan Azizan - wanblur said...

nenek busuk!! hahaha

Shazwan Azizan - wanblur said...

nenek... cucu delete komen nenek tau.. bukan sebab x suka.. nanti ada orang lain pulak yg dapat emel nenek.. ok?? ok nenek?? jgn majuk tau

Nekmo said...

apa la ko ni..haha..aku belasah gak kunk..hehe...